Marius Jovaiša: „Sveiką gyvenseną mylinčioje šeimoje – laimės daugiau“

Marius Jovaiša su šeima vasaras leidžia prie Skaisčio ežero
Autorius: JŪRATĖ BRATIKIENĖ
Publikuota: 2019-11-24 10:18
Noru gyventi sveikai užsikrečia vis daugiau žmonių, tačiau sveiką gyvenseną propaguojantis verslininkas, fotografas Marius Jovaiša sako, kad žengiant sveikos gyvensenos keliu svarbu nepersistengti, viską daryti nuosekliai ir jausti malonumą.

Dabar visuomenė jus pažįsta ne tik kaip verslininką, žinomą fotografą, dokumentinių filmų autorių, išgarsėjusį albumu „Neregėta Lietuva“, bet ir kaip sveikuolį, išleidusį sveikos gyvensenos knygą „Aistra gyventi sveikai“. Ar nuo vaikystės buvote pratinamas prie sveiko gyvenimo būdo? 

Deja, ne. Nors įdomus faktas – mano tėvelis 1965 metais buvo Lietuvos stalo teniso čempionas. Visgi dėl tam tikrų sveikatos negalavimų jis gana anksti pasitraukė iš sporto. Pats vaikystėje nelankiau jokio sporto būrelio. Nors dabar tuo nelabai kas tiki – daugelis galvoja, kad nuo mažens buvau gimnastas (juokiasi). Kadangi tai netiesa, drąsiai ir kitiems sakau – pradėti sportuoti niekada ne vėlu, net jeigu jums per 40 metų! Žinoma, tam reikia užsispyrimo, taip pat – žinoti taisykles ir norėti nuosekliai žengti į priekį, tobulėti. Sporte panašiai kaip ir mokantis užsienio kalbų – viską reikia daryti nesiblaškant, žingsnelis po žingsnelio. 

Sporto būrelių vaikystėje nelankėte, bet po medžius su draugais tikriausiai pasikarstydavote? 

Žinoma, nebuvau koks slunkius. Žaisdavau ir futbolą, krepšinį. Apsimetinėdavau, kad esu garsaus krepšininko Sergejaus Jovaišos giminaitis, nors taip ir nėra (juokiasi). Buvau judrus, mėgdavau laiką leisti lauke, eiti į žygius. Tai mane viliojo. Su malonumu skaičiau knygas apie indėnus, nuotykiai mane labai traukė. 

Turėjote kada nors žalingų įpročių?

Taip, vienas tokių – rūkymas. Būdavo dienų, kai ir po porą pakelių cigarečių surūkydavau. Norėjau būti programuotojas, tad sėdėdavau prie kompiuterio dienų dienas, naktų naktis ir traukdavau dūmą. Tai buvo tarsi dirbti padėdavęs ritualas. Mesti lengva nebuvo. Bandžiau ne kartą ir labai dramatiškai. Atrodė, kaipgi aš be cigaretės, juk jos – visas mano gyvenimas, rūkymas padeda generuoti naujas mintis. 

Pastebiu, kad psichologinę priklausomybę patiria daugybė žmonių. Nuo jos išsilaisvinti nelengva, bet yra daugybė būdų, prikurta gausybė įvairių terapijų. Pats dabar tokiems žmonėms turiu vieną patarimą – blogąją priklausomybę keiskite gera. Tai gali būti šokis, sportas, bet kokia fizinė veikla, kuri jums labai patinka. Pamenu, kai pradėjau bėgioti, žmonės manęs klausdavo, kodėl tai darau. O mane tai tiesiog labai džiugino. Patinkantis sportas suteikia prasmės, negali sulaukti, kada vėl galėsi pasportuoti. Visiškai mečiau rūkyti tada, kai bėgimas absoliučiai mane užvaldė. 

O kaip atsirado šis sportas jūsų gyvenime? 

Kai man buvo dvidešimt penkeri metai, pagalvojau, kad turiu kažką keisti gyvenime. Tada pradėjau bėgioti, bet po kurio laiko lioviausi. Vėliau vėl gimdavo šis noras. Pasąmonėje tarsi žinojau, kad turiu eiti šiuo keliu, bet kad rimtai pradėčiau sportuoti, turėjo susidėlioti aplinkybės. Vienas pagrindinių impulsų buvo vaiko gimimas. Kai į pasaulį atėjo pirmoji dukra, gyvenimas pasikeitė labai stipriai – tarsi gavau vidinį signalą, kad esu atsakingas ne tik už save, bet ir už šalia esantį mažą žmogų, kad nebegaliu elgtis bet kaip, neatsakingai. Supratau, kad jei noriu, kad vaikai nekartotų mano klaidų, turiu būti jiems pavyzdžiu. 

Marius Jovaiša / Mariaus Jovaišos nuotr,
Marius Jovaiša / Mariaus Jovaišos nuotr,

Dabar visa jūsų šeima yra užsikrėtusi sveikos gyvensenos virusu? 

Taip, visiškai natūraliai, be jokios prievartos. Beje, mano žmona Brigita vaikystėje lankė lengvąją atletiką. Jei ne rimta patirta trauma, gal būtų tapusi profesionalia sportininke. Brigitos šeimoje sportas buvo ir tebėra visiems artimas, tad ji visada matė sveiką pavyzdį. Mūsų vaikai taip pat mato mus nuolat judančius: slidinėjame, plaukiojame, dviratį miname... Be to, vedame juos į sporto būrelius. Žinoma, reikia atrinkti, kas kuriam patinka ir labiau tinka. 

Aišku, tėvai neturi versti vaikų įgyvendinti jų pačių neišsipildžiusių vaikystės svajonių. Bet kad fizinis lavinimas yra būtinas augančiam organizmui – faktas! Pats važinėju po Lietuvos mokyklas ir matau, kokia jose situacija: vienose tikrai skiriama daug dėmesio fiziniam lavinimui, kitose, deja, per mažai. 

Kokias sveikos gyvensenos nuodėmes darote šiandien? 

Kartais persistengiu – pernelyg daug sportuoju. Be to, nuoširdžiai pasakysiu – pastaruoju metu sutrikęs mano miego režimas. Turiu labai daug darbų, todėl streso lygis yra didelis. Teoriškai suprantu, kad krūvį reikėtų truputį sumažinti. Tiesa, anksčiau, ruošdamasis triatlono varžyboms, keldavausi trečią ar ketvirtą nakties ir eidavau treniruotis. Visgi 2–3 valandos miego, kai dieną daugiau sportuoji, – tikrai per mažai. 

Dabar bent jau to mano gyvenime nėra – jeigu naktį miegu prastai, kitą rytą jau nebėgu, leidžiu sau pailsėti, stengiuosi anksčiau atsigulti. Nebelaužau savęs, dėl sporto neaukoju nei laiko su šeima ar draugais, nei sveikatos, bet sportuoti stengiuosi sistemingai ir reguliariai. Baigėsi tos dienos, kai sportavau dėl aukštų pasiekimų. Dabar noriu tiesiog mažais žingsneliais judėti į priekį ir tobulėti. Kitas mano troškimas – labiau pasigilinti į meditaciją. Prioritetų sąraše kol kas ji ne pirmoje vietoje, bet, jaučiu, reikėtų kitaip viską susidėlioti, nes vidinė ramybė – svarbiausia. 

Kokiu sveiku įpročiu prasideda jūsų diena? 

Ir darbo dienomis, ir savaitgaliais stengiuosi palaikyti tokį pat ritmą – keliuosi anksti ryte, apie šeštą. Jei diena graži, bėgioju lauke, o jeigu oras prastas – sportuoju namuose. Turiu įsirengęs bėgimo takelį. Paskui einu kelti vaikų. Pusryčiams mūsų šeima renkasi sveiką, kokybišką maistą. Tuščiu skrandžiu naudinga išgerti per naktį mirkytų traiškytų sėmenų kisieliaus. Tada jau galima valgyti vaisius, košę. Ją paskaninu sėklomis, riešutais. Kartais pusryčiams renkuosi jogurtą ar kiaušinienę. Būna, kad ir nieko ryte nevalgau – darau iškrovos dieną. Tada ir nesportuoju. Mėgstu badauti keliaudamas – skrendant į kitą šalį tai labai patogu, nes kartu išvengiu oro uostuose vyraujančio nevertingo maisto. Iškrovos dieną darau kartą ar du per mėnesį. 

Atsirinkti, ką valgyti, nėra paprasta, tiesa?

Aš ir dabar esu paieškų kelyje. Vis atsiranda naujos informacijos apie mitybą, pateikiama naujų mokslinių tyrimų. Pats trejus metus maitinausi vien augaliniu maistu, kuris ir iki šiol dominuoja mano valgiaraštyje – kasdien stengiuosi suvalgyti daug salotų, vaisių, ankštinių, grūdinių produktų, sėklų, riešutų, uogų. Tačiau kartą ar du per savaitę dabar suvalgau ir mėsos ar žuvies. 

Pagal kūno sandarą mums labiausiai tinka valgyti augalinį maistą. Žinoma, žmogus – prisitaikanti būtybė, todėl esame įpratę maitintis įvairiai. Visgi neabejoju, kad augalinis maistas turėtų sudaryti didžiąją mūsų kasdienio raciono dalį. Ir labai svarbu mažinti cukrų, kuris slepiasi įvairiausiuose produktuose.

Marius Jovaiša su šeima vasaras leidžia prie Skaisčio ežero / Irmanto Gelūno nuotr.
Marius Jovaiša su šeima vasaras leidžia prie Skaisčio ežero / Irmanto Gelūno nuotr.

Ar mitybos įpročius pakeisti lengva? 

Vieni tai gali padaryti greičiau, kiti lėčiau, bet tikrai įmanoma kiekvienam. Dažniausiai mes maitinamės taip, kaip esame įpratę. Tačiau per kelias savaites galima labai stipriai pakeisti savo valgiaraštį. Iš pradžių gal neįprasta valgyti kitokio skonio maistą, bet tik laiko klausimas, kada įprasi prie naujo. Jei kavą geriate su cukrumi, žinoma, be jo ji atrodys neskani, tačiau tik kurį laiką. Įpratus gerti kavą be cukraus nebeskani bus saldinta. Vienas didžiausių mano atradimų pradėjus maitintis augaliniu maistu – pasaulyje yra tiek daug skanių ir vertingų produktų, apie kuriuos nieko anksčiau nebuvau girdėjęs. 

Kur dažniausiai maitinatės: namuose ar kavinėse? 

Prieš keletą metų šeimoje pasisamdėme virėją, kuri mums ruošia maistą. Kai jos nebūna, gaminame patys, lankomės ir kavinėse. Mes labai stengiamės kuo daugiau valgyti namuose – visada turime paruoštą didelį dubenį salotų, privirto troškinio, vaikams papildomai – vištienos ar avienos. Jie mėsos gauna daugiau. Problemų nekyla ir maitinantis mieste. Net steikų restorane gali pavalgyti augalinio maisto – juk daržovių garnyrą siūlo visi.

O kaip žmonėms patartumėte susidraugauti su sportu?

Panašiai, kaip su mityba – kai rasite jums patinkantį judėjimo būdą, sportuokite nuosekliai, rezultatų siekite mažais žingsneliais. Galite iš pradžių tik nusipirkti sportbačius. Paskui – su jais pavaikščioti namuose, vėliau – lauke, kol galiausiai užsinorėsite šiek tiek pabėgioti. Tiesa, jeigu turite antsvorį, ypač atsargiai reikėtų pradėti judėti, bėgti išvis negalima. Daugelis galvoja, kad pradėjus bėgioti kilogramai stebuklingai patys ištirps. Deja, taip nebus, nes svoris metamas virtuvėje! 

Sveika gyvensena – ne tik mityba ir judėjimas, bet ir darbo bei poilsio balanso radimas. Kaip kasdien nuveikti kuo daugiau, bet neišeikvoti pernelyg daug energijos?

Tam reikia kantrybės ir nenorėti visko iš karto. Kai rašiau knygą, milijonai darbų įsiterpdavo į kasdienybę, bet kasdien rasdavau bent 15 minučių užsibrėžtam tikslui siekti. Svarbu būti nuosekliam ir nesiversti per galvą. Taip pat mokausi ir užsienio kalbų. Per dieną tam galima skirti vos 10 minučių ir naudos tikrai bus. Tik negaiškite laiko visokioms nesąmonėms – stebėkite, kaip leidžiate kiekvieną valandą, minutes. Net kol laukiate vėluojančio draugo, laiką leiskite prasmingai: skaitykite ar klausykite garsinių knygų, atlikite nesudėtingus fizinius pratimus... Pats savo laiko neplanuoju minučių tikslumu, nes griežti rėmai man nelabai patinka, be to, mėgstu improvizacijas, visgi planą visada turiu ir nuosekliai jo laikausi. Tada po kelių mėnesių matyti ir rezultatai. 

Kaip su šeima leidžiate laisvalaikį?

Mėgstame lankyti mano ir Brigitos tėvus – šeštadienį važiuojame pas mano, o sekmadienį – pas žmonos artimuosius. Labai svarbu, kaip šeimoje bendraujame, kokius santykius kuriame. Norime, kad vaikai turėtų šiltus santykius su seneliais. Tad mūsų laisvalaikis – labai šeimyniškas. Mėgstame ir pasivaikščioti, taip pat nueiti į kiną. Leidžiame sau būti ir ramiai namuose. Įvairi veikla yra naudinga ir reikalinga. 

Ar sveiką gyvenseną mylinčioje šeimoje laimės daugiau? 

Laimė ir sveika gyvensena tikrai susiję dalykai. Kai vaikams nekišame cukraus, kai jie valgo daug šviežio ir sveiko maisto, gerai jaučiamės ir mes, ir vaikai. Kai Vincentas įmuša įvartį, Antanukas padaro pirmąjį prisitraukimą ar mūsų balerina Onutė dovanoja gražų suktuką, džiaugiasi visa šeima. Tada laimės tikrai daugiau.

 

Naujausi straipsniai