Vaikai po priverstinės izoliacijos – kokia bus jų vasara?

Mergaitė / 123RF.com nuotr.
Autorius: Ji24.lt
Publikuota: 2020-05-18 10:18
Nors didelė dalis šalies moksleivių dėl kovo mėnesį paskelbto karantino į mokyklų klases nesugrįš ir mokslo metus baigs nuotoliniu būdu, tėvai jau suka galvas, kuo reikės užimti savo atžalas vasarą – vaikų laukiamos atostogos, juk, neatšauktos.

Panašu, kad šiemet jos bus kitokios nei įprasta, bet tai nereiškia, kad mažiau turiningos – finansinę pagalbą tėvams žada Vyriausybė, o vasaros stovyklų organizatoriai, atsižvelgdami į esamą situaciją, pasiūlys ne tik saugių, bet ir smagių bei naudingų veiklų. Stovyklų idėjai pritaria ir specialistai, pažymėdami, kad po priverstinės izoliacijos vaikams tiesiog privalu pabūti bendraamžių grupėje.

Vaikų poilsiui galima subsidija

Vyriausybei švelninant karantino sąlygas, apie būtinybę pasirūpinti kokybišku vaikų poilsiu prakalbo premjeras Sauliaus Skvernelis, motyvuodamas tuo, kad vaikams trūksta bendravimo, ugdymo, tam tikrų pomėgių tenkinimo. Premjeras pažadėjo, kad, atšaukus didelę dalį planuotų Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) renginių, jiems numatytos lėšos bus skirtos vaikų vasaros stovykloms. S. Skvernelis teigė suprantantis, kad dalis tėvų dėl šalyje paskelbto karantino neteko pajamų arba jos sumažėjo, tad šiuo metu ieškoma būdų, kaip būtų galima kompensuoti išlaidas vaikų poilsiui. 

Nors anksčiau parama vaikų poilsiui buvo siejama su šeimos pajamomis, dabar žadama pasirūpinti, kad turiningai ir kokybiškai praleisti vasaros atostogas galėtų kuo daugiau vaikų, tad ir būsimoji subsidija galėtų būti skiriama vaikui panašiu principu, kaip ir mokami vaiko pinigai – kiekvienam vaikui, neatsižvelgiant į šeimos finansinę situaciją.

Psichologė: vaikams būtina socializacija

Psichologė Miglė Vainalavičiūtė, kalbėdama apie pokyčius, kuriuos išgyveno dažna karantino namuose įkalinta šeima, sako: „Paskutiniai pora mėnesių daugumai mūsų buvo sėslesni nei esame pratę. Didžioji dalis veiklų buvo atliekamos namų aplinkoje, kur, naudojantis išmaniosiomis technologijomis, teko perkelti ne tik mokymosi procesus ar pramogas, bet ir bendravimą su draugais ir šeimos nariais. Vis tik, reikia pripažinti, kad ne visiems vaikams ir suaugusiems pavyksta vienodai mėgautis virtualiu bendravimu, kaip kad susitikus gyvai“.

Anot jos, po unikalios karantino patirties vaikams ir paaugliams gyvas bendravimas bei veiklos su bendraamžiais, tikriausiai, įgaus naują reikšmę: „Dažnai ir tėvai, ir vaikai pabrėžia, kad pasiilgo bendraamžių draugų ir buvimo grupėje – vien dėl šios priežasties vasaros stovyklos gali būti vertinga patirtis siekiant atsigriebti už patirtą izoliaciją namuose, kai reikėjo riboti tam tikrus socialinius poreikius“.

Miglė Vainalavičiūtė
Miglė Vainalavičiūtė

Kalbėdama apie stovyklas ir jose organizuojamas aktyvias veiklas, psichologė išskiria keletą svarbių aspektų, susijusių ne tik su kasdienės rutinos pokyčiais, bet ir su asmenybės ugdymu.

„Įprastai vasara – laikas, kai vaikai iš visus metus trukusios mokslų rutinos pasineria į sąlyginį pasyvumą – nieko neveikimą arba pramogas, todėl nenuostabu, kad dažnai per vasarą prarandama dalis mokslo metais įgytų gebėjimų ir motyvacijos. Grįžę rudenį į mokyklą, dažniausiai vaikai prasčiau skaito, rašo, jiems sunkiau susikaupti ir įsitraukti į pamokų rutiną. Stovyklose vaikai ugdo savo socialinius įgūdžius, patiria, ką reiškia būti komandoje, be to, naujoje aplinkoje labiau atsiskleidžia jų savarankiškumas, lyderystės savybės ir kūrybiškumas. Taigi, jeigu renkamasi ne tik poilsio, bet ir lavinimo stovyklas, vaikai vasarą išlieka aktyvūs, jų gebėjimai toliau lavinami ir patenkinamas tuo raidos periodu svarbus poreikis kasdien atrasti kažką naujo. Be to, stovyklose yra galimybė susipažinti su bendraamžiais, turinčiais panašių pomėgių ir atrasti naujų įdomių veiklų, kurios gali turėti nemenkos įtakos formuojant vaikų ar paauglių charakterį“, sako M. Vainalavičiūtė.

Stovykla – ne vaikų „atsikratyti“, bet ugdyti

Pasak kalbų mokyklos „AMES Education“ vadovės Eglės Kesylienės, reikėtų pamiršti stovyklų stereotipą – mediniai nameliai, kuriuose visą vasarą laiką leidžia vaikai, kad tėvai galėtų ramiai dirbti. Šiuo metu stovyklų įvairovė yra itin didelė, jose rūpinamasi, kad vaikai ne tik būtų pavalgę ir užimti, bet ir įvairiapusiškai lavinami – nuo kalbų mokymo iki bendrųjų gebėjimų lavinimo, kurie padės jam vėliau planuojant savo karjerą.

Karantinas ir įvairūs ribojimai pakoregavo ne tik keliautojų, bet planavusių šią vasarą leisti vaikų ir jaunimo stovyklose užsienyje planus – jau gauname tėvų užklausų dėl to, kokias veiklas galėsime pasiūlyti jų atžaloms Lietuvoje. Po ilgo ir ne visur kokybiško nuotolinio ugdymo proceso tėvai nerimauja, kad jų atžalos mokslo metus pabaigs turėdamos žinių spragų, tad suprantamas jų noras, kad vaikų vasaros poilsis būtų ne tik smagus, bet ir kokybiškas, suteikiantis pridėtinių verčių, kaip, kad pagerintos anglų kalbos žinios ar įgytos naujos kompetencijos ir išugdyti gebėjimai“, – sako E. Kesylienė ir priduria, kad intensyvus užsienio kalbos mokymasis mažose grupėse duoda puikių rezultatų, tad ir įvairūs saugumo reikalavimai, apie kuriuos užsimena specialistai, taps ne kliūtimi, o veikiau – privalumu.

Eglė Kesylienė
Eglė Kesylienė